Niezbywalne tokeny (NFT) i aktywa cyfrowe są jednym z dziesięciu głównych trendów w branży sportowej – wynika z raportu firmy doradczej Price Waterhouse Coopers Sports Outlook 2022 dla Ameryki Północnej.
W raporcie wymieniono trzy główne zastosowania NFT oraz prawdopodobieństwo, że będą one kształtować przyszłość sportu – od zmiany infrastruktury technologii sportowej po zwiększanie zaangażowania kibiców.
Pierwszy przypadek to kolekcjonerskie NFT – aktywa wykorzystywane do sprzedaży kolekcjonerskich, autentycznych i limitowanych edycji treści cyfrowych. Chodzi tu o tradycyjne pamiątki, takie jak karty zawodników czy bilety z historycznych meczów, które można zdigitalizować, wybić i handlować nimi na blockchainie. W raporcie dodano, że takie przedmioty kolekcjonerskie można by w końcu eksponować i udostępniać w ramach metawersji.
Najbardziej znanym przykładem kolekcjonerskiej kolekcji NFT jest NBA Top Shot firmy Dapper Labs. Rynek ten tokenizuje najważniejsze lub „najlepsze” zagrania z historii NBA i ostatnio znalazł się na drugim miejscu, po grze Axie Infinity, pod względem największej liczby transakcji NFT w branży gier blockchain z 827 milionami dolarów w 2021 roku. Innym popularnym przykładem jest rynek kolekcjonerskich gadżetów NFT Autograph, należący do Toma Brady’ego, który niedawno pozyskał 170 milionów dolarów w ramach finansowania serii B.
Po drugie, za kolejny duży przypadek zastosowania można uznać NFT dla posiadaczy biletów sezonowych (STM). Zapewnienie członkom karnetów sezonowych zweryfikowanych tokenów zwiększyłoby doznania już lojalnych fanów. Posiadacze karnetów STM, przyzwyczajeni do dostępu do dodatkowych specjalnych treści i doświadczeń stadionowych, mogliby również otrzymywać specjalne kolekcjonerskie karnety NFT na mecze, w których uczestniczą. Również sponsorzy mogliby skorzystać, gdyby sponsorowane przez nich drużyny dały im gwarancję, że klienci, którzy stracą swoje fizyczne bilety, nie stracą żadnych dodatkowych korzyści.
Oczekuje się również, że popyt na wirtualne bilety wstępu dla kibiców, którzy wolą zapłacić więcej za wirtualne doznania i nie mogą osobiście uczestniczyć w meczach, będzie wzrastał. Opisywane jako nowa wersja biletów sezonowych, wirtualne karty dostępu mogą dać właścicielom dostęp do bardziej zakulisowych atrakcji, takich jak kamery zawodników, ławki rezerwowych czy nawet wirtualna szatnia. Niektóre kluby piłkarskie, które jak dotąd odniosły sukces ze swoimi tokenami dla kibiców, to Paris Saint-Germain i Manchester City, które dają fanom prawo do wpływania na niestrategiczne decyzje podejmowane w dniu meczu, takie jak muzyka na trybunach.
PwC wyjaśnia, że sprzedaż biletów, prawa medialne i sponsoring to obecnie największe źródła przychodów drużyn i lig. Oczekuje się, że bilety z tokenizacją, prawa medialne NFT oraz sponsoring wydarzeń cyfrowych lub metawersyjnych będą napędzać rozwój branży, stwierdzając, że sprzedaż aktywów cyfrowych może również stać się istotnym źródłem przychodów. W raporcie dodano jednak, że aby tak się stało, zespoły będą potrzebować technologii, która połączy nowe dane dotyczące sprzedaży cyfrowej z istniejącymi bazami danych klientów, a także silnego zespołu prawnego, który zajmie się implikacjami prawnymi i podatkowymi.
Wszystkie te tendencje mają tendencję wzrostową, zwłaszcza że partnerstwo pomiędzy rynkami NFT a związkami sportowymi staje się coraz bardziej popularne. Niedawno marketplace NFT Solana Magic Eden ogłosił, że w ramach współpracy z Overtime, platformą rozrywki sportowej, przygotowana zostanie kolekcja NFT, która zwiększy zaangażowanie fanów podczas turnieju koszykówki mężczyzn NCAA 2022.