Klub piłkarski Arsenal spiera się o reklamę tokena

Urząd Standardów Reklamowych (Advertising Standards Authority, ASA), organ, który nadzoruje reklamę w Wielkiej Brytanii, ma uwagi co do reklamy tokena piłkarskiej drużyny.

Na początku 2021 roku Arsenal stał się jednym z wielu klubów piłkarskich, który nawiązał współpracę z firmą blockchain Chiliz i stworzył token dla fanów. 12 sierpnia 2021 roku klub promował swój token AFC na swojej oficjalnej stronie na Facebooku. Urząd Standardów Reklamowych zakazał tej promocji za rzekome naruszenie zasad reklamy. Podmiot stwierdził, że post nie podkreślał ryzyka związanego z inwestycją. Urząd stwierdził również, że treść opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Arsenalu, oznaczona tytułem „$AFC Fan Token: Wszystko, co musisz wiedzieć”, naruszała zasady reklamowe.

Według urzędu obie reklamy były nieodpowiedzialne i wykorzystywały brak doświadczenia konsumentów, jednocześnie trywializując inwestycje kryptowalutowe. Przedstawiciele Arsenal Football Club odnieśli się do zarzutów wyjaśniając, że poddali ocenie komunikację z fanami na temat ofert i udostępnili informacje na temat ryzyka finansowego.

Najnowsze działania regulacyjne Urzędu Standardów Reklamowych wpisują się w szereg podobnych decyzji podjętych na początku 2021 roku. Wówczas organ ten gorliwie ścigał i zamykał wprowadzające w błąd reklamy kryptowalut. W ostatnim czasie ASA dokonało usunięcia kilku kampanii reklamowych tak znaczących graczy w branży kryptowalutowej jak Coinbase czy Kraken. Przedstawiciele urzędu stwierdzili, że reklamy „nieodpowiedzialnie wykorzystują niedoświadczenie konsumentów i nie ilustrują ryzyka inwestycji”. Z kolei w maju 2021 r. Urząd usunął kampanię reklamową giełdy Luno, która w metrze umieściły plakaty z hasłem „Jeśli widzisz bitcoina w metrze, to czas na jego zakup”.

Arsenal jest jednym z kilku topowych klubów piłkarskich, które nawiązały współpracę z firmami blockchain w celu stworzenia tokena dla fanów. Warto w tym miejscu przypomnieć, że West Ham United – klub piłkarski, który rywalizuje w angielskiej Premier League i znajduje się w Londynie – połączył się z platformą blockchain Socios.com, aby uruchomić ekosystem tokenów fanowskich w 2019 roku. Również gigant Bundesligi, FC Bayern Monachium, jesienią 2020 r. połączył siły ze Stryking Entertainment.