Francja chce zakazu promocji kryptowalut przez influencerów

Osobom przyłapanym na łamaniu zakazów może grozić kara dwóch lat więzienia i 30 tys. euro grzywny.

Francuscy ustawodawcy rozważają wprowadzenie zakazu promowania niektórych produktów i usług finansowych za pomocą środków elektronicznych, w tym aktywów kryptowalutowych, w celu ochrony konsumentów przed potencjalnym ryzykiem. 

Proponowana zmiana dotyczy ustawy nr. 790, mającej na celu zwalczanie oszustw i ekscesów dokonywanych przez influencerów w sieciach społecznościowych. Poprawka proponuje również umieszczenie zakazu reklamowania produktów zdrowotnych, hazardu i gier wideo przy użyciu podobnych mechanizmów.

Wniosek rozpatrzony przez Komisję Spraw Gospodarczych jest skierowany do komercyjnych influencerów, którzy promują produkty i usługi finansowe stanowiące ryzyko dla konsumentów, takie jak inwestycje w aktywa cyfrowe lub zamienne i niezamienne wartości niematerialne. Jeśli zostanie uchwalony, tylko podmioty posiadające zgodę Autorité des Marchés Financiers będą mogły reklamować aktywa kryptowalutowe. AMF jest organem regulacyjnym odpowiedzialnym za „zasady mające zastosowanie do rynków finansowych i infrastruktury rynkowej, zatwierdza transakcje finansowe spółek notowanych na giełdzie i upoważnia specjalistów od usług finansowych oraz produkty zbiorowego inwestowania pod jego nadzorem”.

Proponowana zmiana ma na celu umieszczenie „zakazu reklamy skierowanej do produktów i usług finansowych stanowiących szczególne ryzyko dla konsumenta, aby poradzić sobie z nadużyciami obserwowanymi na portalach społecznościowych”. Nowe brzmienie poprawki pozwoli na wyjątki od zakazów, o których zdecyduje władza regulacyjna.

Zgodnie z propozycją, złamanie tych zakazów może skutkować karą dwóch lat więzienia i grzywną w wysokości 30 tys. euro (32,6 tys. dolarów). Zakaz ma na celu ochronę konsumentów przed potencjalnym ryzykiem związanym z niektórymi produktami i usługami finansowymi, jednocześnie pozwalając na elastyczność w zakresie pewnych wyjątków od zakazów.

Tymczasem grupa lobbystyczna Adan twierdzi, że planowany zakaz dotyczący influencerów z mediów społecznościowych promujących nielicencjonowane produkty kryptowalutowe zaszkodzi atrakcyjności Francji dla globalnych graczy Web3. Ich zdaniem
Zatwierdzenie zadaje dodatkowy cios sektorowi tuż przed tym, jak przygotowuje się do zaostrzonego systemu rejestracji, prowadząc konsumentów w ręce zagranicznych influencerów.