Bank Rezerw Nowej Zelandii konsultuje publicznie CBDC

Przedstawiciele podmiotu twierdzą, że cyfrowa waluta banku centralnego może być rozwiązaniem dla ciągłego ograniczania użycia gotówki.

W komunikacie z 7 lipca 2021 r. bank poinformował, że ma zamiar opublikować „zestaw dokumentów dotyczących emisji pieniędzy i gotówki w celu uzyskania informacji zwrotnych od sierpnia do listopada”, które opierają się na konsultacjach „Przyszłość gotówki” z 2019 r. Bank ma wprowadzić, a jednocześnie szukać informacji zwrotnych na temat dokumentów dotyczących kryptowalut, które będą analizować potencjał CBDC „współpracy z gotówką jako pieniędzy wspieranych przez rząd”, wraz z nieokreślonymi problemami, które wynikają z innowacji w dziedzinie pieniądza i technologii płatniczych, w tym kryptowaluty, takie jak Bitcoin i stablecoiny.

Co prawda nowozelandzki Bank Rezerw wydaje się być otwarty na wdrożenie CBDC, ale jego przedstawiciele podkreślają, że wymagane jest wyważone i ostrożne podejście do tematu. W październiku 2020 r. asystent gubernatora Christian Hawkesby powiedział, że bank „nie ma nieuchronnych planów” wdrożenia CBDC, zauważając, że „aby emitować walutę, która spełnia potrzeby społeczeństwa, musimy przyjąć nowe i holistyczne podejście. Zdajemy sobie sprawę, że jest wiele do zrobienia”.

Hawkesby zauważa również, że potencjał cyfrowej waluty banku centralnego, który pomoże rozwiązać niektóre z wad ograniczania fizycznego wykorzystania gotówki i usług, jest czymś, co powinno zostać zbadane. – CBDC, podobnie jak cyfrowa gotówka, może być częścią rozwiązania, ale musimy przetestować naszą ocenę problemów i proponowane podejście przed opracowaniem jakichkolwiek konkretnych propozycji – wyjaśnił. Jego zdaniem pomimo zmniejszającej się liczby Nowozelandczyków korzystających z gotówki, nadal jest ona „szeroko ceniona, ponieważ zapewnia integrację” i daje obywatelom „autonomię i wybór w sposobie, w jaki płacą i oszczędzają”. – Klienci indywidualni i detaliczni zmagają się z utratą gotówki i usług bankowości osobistej, pomimo wysiłków banków, aby pomóc im się dostosować – dodał Hawkesby. Jego zdaniem płatności cyfrowe są preferowaną opcją dla większości Nowozelandczyków i że „zadaniem banku jest zapewnienie, że te przejścia będą działać dla wszystkich Nowozelandczyków”. – Wiemy również, że cyfrowe formy płatności są preferowanym sposobem płacenia większości z nas i że przyszłość bez wątpienia będzie wiązać się z mniejszą ilością gotówki – zaznaczył Hawkesby.