Mężczyźni sprawdzają cenę Bitcoin częściej niż kobiety

Z najnowszych badań wynika, że inwestowanie w kryptowaluty jest powiązanie z płcią – zarówno pod kątem psychologicznym, jak i demograficznym.

Nowe badanie rzuciło światło na różnice między mężczyznami i kobietami w różnych aspektach handlu i inwestowania w kryptowaluty, ujawniając, że 60 proc. kobiet ma bardzo ograniczoną lub żadną wiedzę na temat aktywów kryptowalutowych, krytycznego elementu wpływającego na inwestycje, podczas gdy dwie trzecie mężczyzn posiada średni i wysoki poziom zrozumienia kryptowalut.

Z badania wynika, że lepsza wiedza ogólna prowadzi do podejmowania większego ryzyka, ponieważ mężczyźni śledzą swoje inwestycje częściej niż kobiety i nie unikają podejmowania większego ryzyka. Kluczowym czynnikiem stojącym za tendencją kobiet do wypróbowywania różnych narzędzi inwestycyjnych jest niższy dochód i niższy poziom wiedzy na temat kryptowalut.

Badanie opublikowane przez „Journal of Business, Economics and Finance” w dniu 24 grudnia 2021 r., dowodzi, że płeć jest czynnikiem wpływającym na finansowe decyzje inwestycyjne jednostek. Naukowcy Çağla Gül Şenkardeş i Ozan Akadur omówili dane uzyskane za pomocą ankiety wspomaganej komputerowo przeprowadzonej w Turcji, aby ujawnić związane z płcią różnice behawioralne i psychologiczne w kryptowalutach.

Şenkardeş pracuje jako interdyscyplinarny badacz akademicki, skupiając się na technologii i płci. Będąc aktywnym uczestnikiem ekosystemu kryptowalutowego od ponad pięciu lat, badała wykluczenie kobiet z branży kryptowalutowej za pomocą osobistych obserwacji i konkretnych danych zebranych na potrzeby badania. – Zdominowana przez mężczyzn kultura zbudowana w ramach branży kryptowalutowej staje się widoczna zarówno w czynnikach demograficznych, jak i psychologicznych, które wpływają na decyzje dotyczące inwestycji finansowych – przyznaje.

Şenkardeş podzieliła się również swoimi osobistymi obserwacjami, że kobiety mają niższy poziom wiedzy na temat kryptowalut, co, oprócz innych przyczyn, prowadzi do spadku wskaźnika inwestycji. Jej zdaniem jest jednak nadzieja – na całym świecie istnieją platformy aktywistów, których celem jest zwiększenie udziału kobiet w branży kryptowalutowej zarówno jako handlowców, jak i deweloperów. – Wierzę, że wraz z rosnącą świadomością na temat wolnego od płci cyfrowego wersetu, przepaść między żeńskimi i męskimi inwestorami kryptowalutowymi zniknie – mówi Şenkardeş.

Tymczasem z badania przeprowadzonego przez stację CNBC wynika, że kobiety wciąż są mniej niż o połowę mniej skłonne do inwestowania w kryptowaluty niż mężczyźni. Jak się okazuje, w krypto inwestuje 16 proc. mężczyzn i 7 proc. kobiet.