Rada Tarjih i Centralny Tajdid Wykonawczy Muhammadiyah, jednej z największych pozarządowych organizacji islamskich w Indonezji, wydały nową fatwę przeciwko używaniu kryptowalut, uznając je za haram, czyli niezgodne z prawem dla muzułmanów.
Fatwa, orzeczenie w kwestii prawa islamskiego, została wydana 18 stycznia 2022 r. i wskazała na dwa krytyczne problemy z kryptowalutami, które czynią je nielegalnymi jako narzędzie inwestycyjne i środek wymiany w świetle prawa islamskiego. Pierwsza z kwestii to spekulacyjna natura kryptowalut, która sprawia, że są one niedoskonałe jako narzędzie inwestycyjne. Uważa się, że tokeny kryptowalut zawierają „gharar” (niejasność), co oznacza, że nie są one poparte niczym, jak złoto, co czyni je niezgodnymi z prawem islamskim.
Ponadto kryptowaluty nie spełniają standardów islamskich przepisów dotyczących barteru lub środków wymiany, które wymagają, aby były one prawnym środkiem płatniczym i były akceptowane przez obie strony. „Ta spekulacyjna natura i gharar jest zabroniona przez Szari’a jako słowo Boga i hadith Proroka SAW i nie spełnia wartości i wzorców Etyki Biznesu według Muhammadiyah” – czytamy w fatwie.
Muhammadiyah stała się trzecią indonezyjską organizacją islamską, która wydała fatwę przeciwko używaniu kryptowalut. Wcześniej, w listopadzie 2021 r., Indonezyjska Rada Ulema, najwyższy organ duchowny w kraju, uznała kryptowalutę za haram jako narzędzie transakcyjne. Jednocześnie zaznaczono, że aktywa kryptowalutowe mogą być używane jako narzędzie inwestycyjne, jeśli przestrzegają dogmatów szariatu. W październiku 2021 r. inna główna organizacja islamska, Nahdlatul Ulama, również uznała kryptowalutę za haram ze względu na jej spekulacyjny charakter.
Pomimo rosnących wezwań do zakazu używania kryptowalut przez organizacje islamskie w Indonezji, kraj ten odnotował ogromny wzrost adopcji. W Indonezji przetworzono 9,8 miliarda dolarów w transakcjach kryptowalutowych w 2021 roku, odnotowując wzrost o 1222% w stosunku do 2020 roku.