Meta wycofuje się z NFT na Instagramie i Facebooku

Firma z branży Big Tech wycofuje się z funkcji niezbywalnych tokenów na swoich platformach społecznościowych, Facebook i Instagram, zaledwie 10 miesięcy po ich uruchomieniu.

Stephane Kasriel, szef handlu i technologii finansowych w Meta, poinformował na Twitterze, że że Meta „likwiduje” swoje wsparcie dla NFT, aby „skupić się na innych sposobach wspierania twórców, ludzi i firm”. Kasriel dodał, że firma nadal priorytetowo traktuje sposoby, w jakie użytkownicy mogą łączyć się ze swoimi fanami i skupi się na narzędziach takich jak budowanie szyn płatniczych na swojej platformie i poprzez swoje aplikacje do przesyłania wiadomości, wraz z monetyzacją Reels, krótkich form wideo, które są wyświetlane na Facebooku i Instagramie. Jak zaznaczył, firma zamierza skupić się na Meta Pay, platformie płatniczej firmy, która w przyszłości może obsługiwać kryptowalutę.

NFT na wspomnianych platformach były obecne stosunkowo krótko, ponieważ ich testy, w których wzięli udział wybrani użytkownicy Instagrama, rozpoczęły się w maju 2022 r. Miesiąc później testy kontynuowano z wybranymi użytkownikami Facebooka. W sierpniu Instagram udostępnił narzędzia NFT w ponad 100 krajach.

Decyzja o wstrzymaniu tokenów NFT na Instagramie i Facebooku spotkała się z dużą krytyką ze strony społeczności kryptowalutowej. Artysta NFT Dave Krugman uważa, że jest to krótkowzroczny ruch i że Meta zrezygnowała zanim wszystko się jeszcze zaczęło. „Zaufanie zdobyte w ciągu ostatniego roku zostało roztrwonione” – dodał Krugman.

Z kolei podcaster Marc Colcer powiedział, że krok ten jest dość krótkowzroczny dla firmy, która powinna myśleć długoterminowo i poprosił o ujawnienie powodów decyzji Mety o pozbyciu się wsparcia dla NFT.

Allen Hena, współzałożyciel firmy Web3 Earth Labs, był bardziej surowy w swoich opiniach, mówiąc, że Meta zrezygnowała z tego pomysłu, ponieważ zdała sobie sprawę, że korzystanie z publicznych sieci kryptowalut oznacza, że nie można wykorzystywać twórców.

Pozbycie się przez Metę narzędzi NFT ma miejsce w czasie, gdy firma tnie koszty kierując swoją uwagę w stronę metaverse. Tylko w zeszłym roku jej oddział Reality Labs, zajmujący się budową metawersum, odnotował największe w historii straty w wysokości 13,7 miliarda dolarów. W listopadzie Meta przeprowadziła również pierwsze w historii firmy masowe zwolnienia, redukując 13% swoich pracowników, czyli około 11 000 osób.