Chiński portfel CBDC odwołuje się do tradycji “czerwonych paczek”

Chińska aplikacja portfelowa dla cyfrowej waluty yuan banku centralnego (CBDC) zawiera funkcję wysyłania pieniędzy w postaci elektronicznej wersji tradycyjnych chinskich „czerwonych paczek”.

Nowa funkcja została udostępniona na około miesiąc przed chińskim nowym rokiem, czyli 22 stycznia 2023 roku.

“Czerwone paczki”, zwane w Chinach hongbao, są używane do przekazywania pieniędzy w okolicach chińskiego Nowego Roku i innych uroczystości jako gest szczęścia. Rosnące wykorzystanie płatności cyfrowych sprawiło, że wirtualne czerwone koperty są oferowane przez popularne lokalne usługi, takie jak WeChat Pay i Alipay.

Aplikacja e-CNY pozwala na wysłanie czerwonej paczki tylko do jednej osoby. Istnieje też opcja ustawienia „szczęśliwego losowania” dla grupy osób, które otrzymają losową kwotę z puli środków. Użytkownicy mogą wybrać okładkę paczki, która na której znajdują się życzenia na nowy rok lub urodziny, a także życzenia dla „prosperujących Chin”.

W dniu 10 października 2022 r. łączna wartość transakcji w cyfrowych juanach przekroczyła próg 14 miliardów dolarów (100 miliardów juanów). Jest to wzrost o 14% liczony od kwoty 12 miliardów dolarów (87,6 miliardów juanów), które Ludowy Bank Chin odnotował pod koniec 2021 roku.

W kolejnej fazie testów cyfrowy juan będzie wprowadzany do miast Jinan, Nanning, Fangchenggang i Kunming. Wcześniej, we wrześniu 2022 r.  próby przeprowadzono w czterech prowincjach kraju, w tym Guangdong, którą zamieszkuje największa liczba mieszkańców.

Pomimo aktywnego przeprowadzania prób e-CNY przez chiński rząd, ostatnie dane dotyczące liczby użytkowników cyfrowych portfeli pochodzą ze stycznia 2022 roku. 261 milionów użytkowników założyło wowczas cyfrowy portfel.

Rząd Chin jest niejako zmuszony do wykorzystania WeChat Pay i Alipay w celu zwiększenia adopcji swojego cyfrowego juana. Obie usługi akceptują e-CNY, przy czym WeChat miał 1,3 miesięcznych aktywnych użytkowników w trzecim kwartale 2022 r., podczas gdy Alipay miał ponad 1 miliard rocznych aktywnych użytkowników w swoim roku podatkowym kończącym się 17 sierpnia 2020 r.